אצל ילדים בגיל טרום בית ספר, תחום הפעילות העיקרי הוא משחק. בילד עם קושי, נשמע מהגננ/ת לרוב דיווחים על ילד שנמנע לגשת לפעילות מסוימת או לחוג בגן, על ילד שניגש רק אחרי עידוד או על ילד שביצועיו נמוכים בתחום מסוים: ציור, צביעה, גזירה, אחיזת עפרון, הרכבה, יצירה.
כדאי יהיה לאסוף מידע גם מהגננת ולברר איך הילד משתתף בפעילויות הגן השונות לאורך היום, האם יש דברים שנמנע מהם. הנה כמה שאלות סינון עבורכם לזיהוי קשיים אפשריים בגיל הגן:
- כדאי לבדוק האם הילד משתמש במתקנים בחצר הגן, רץ, מטפס, קופץ, מדלג כמו חבריו. האם משתתף בחוגי תנועה או מוזיקה בגן? האם נראה מסורבל או מגושם? ההורים יכולים לשאול את עצמם אם ילדם משתמש במתקנים בגני שעשועים או מראה קושי, חשש או רתיעה ממתקנים מסוימים – ומדוע. אם קיים אצלו קושי המוביל להימנעות, רצוי לפנות לסיוע כדי למנוע התקבעות של ההרגל להימנע, כדי להצליח לטפל במוקד הקושי ולאפשר לילד להשתתף ככל בני קבוצת הגיל שלו.
סיבת הקושי יכולה להיות:
– מוטורית: כוח, מתח שריר, קיום מיומנויות בסיס כמו שיווי משקל וקואורדינציה;
– קשורה לעיבוד וויסות חושי: כשהילד חווה הצפה או להפך, תת רגישות ולכן נמנע או דוקא מחפש פעילות מסוימת באופן מוגזם;
– רגשית: חשש מכשלון המוביל לחוסר התנסות, לדימוי עצמי נמוך ולחוסר תחושת מסוגלות.
קיימות סיבות רבות נוספות – כדי לאתר את הסיבה לחוסר ההשתתפות נחוצה לעתים עזרה של מרפאה בעיסוק.
האם הילד עצמאי כמו בני גילו
בהתלבשות או בפשיטת בגדים, באכילה בכלים, בהליכה לשירותים, בפעולות שמירה על היגיינה כמו מקלחת, שטיפת ידיים ופנים, התנגבות? אם נראה לכם שקיים אצלו קושי וכי שאר בני גילו כבר מבצעים פעולות כאלה, יתכן שכדאי להתייעץ עם איש מקצוע. מרפאות בעיסוק יכולות לעזור ברכישת תפקודי יומיום, לפשט אותם ולסייע לכם ללמד את ילדיכם הכל – מאכילה מסודרת ונקייה ועד לקשירת שרוכים!- האם הילד ניגש ברצון לשולחנות ולפינות הגן
או שקיימת הימנעות מחלק מהם? האם צריך לעודד אותו להצטרף למשחק? ילד שקשה לו, יעדיף לפעמים לוותר ולא להתמודד עם פעילות קשה, כי אין בה הנאה עבורו. כשאין תחושת הצלחה – אין מוטיבציה לעשות. זה סימן אזהרה בעל משמעות, וקריטריון טוב לפנייה לאבחון.
- האם הוא מתקשה לשבת ולהקשיב במפגש?
האם מראה תנועתיות או מוסחות רבה או דווקא פסיבי, נראה עייף ו"נמרח" בכסא? לא תמיד מאפיינים כאלה קשורים ליכולת הריכוז של הילד. יתכן קושי בעיבוד חושי, יתכן מתח שריר נמוך, יתכן חסר בויטמינים המוביל לעייפות, אולי קשיים בהבנה ואפילו בעיית שמיעה או ראייה… יש כל כך הרבה סיבות. מרפאות בעיסוק מבצעות איסוף מידע מקיף, מנתחות את המידע ועל פיו ולאחר היכרות עם הילד, יוכלו לתת את הפתרון לקושי. - האם הילד יוצר קשרים חברתיים עם יותר מחבר אחד, יוזם משחק? לעתים חוסר בכישורים חברתיים יוביל את הילד להתנהגות לא מקובלת – הצקות, אלימות, אי השתלבות בקבוצת בני גילו. לקושי ביצירת קשרים סיבות רבות אפשריות, למשל קשיי ויסות חושי, קושי שפתי המוביל לשימוש בהתנהגות במקום במילים, קושי בתקשורת, קושי בהבנה של מצבים, חוסר ביטחון, קושי רגשי ועוד.
- האם הוא מצליח להשתמש בחפצים קטנים, ליהנות ממשחקי הרכבה שבני גילו אוהבים? בגיל הגן ילדים רבים מחפשים ואוהבים משחקים כמו לגו, משחקי קלפים, מחשב וקופסה. אם ילדכם מסתייג מהם בקביעות יתכן שהוא כזה לא רק כי אלה לא מעניינים אותו. יתכן שמשהו שם קשה לו… מומלץ לברר לעומק.
- האם קיימת אצלו רתיעה וסירוב להתנסות בחומרים או לגעת במרקמים מסוימים? האם הוא רגיש לרעש, אור או מגע – או להפך, נמצא בחיפוש של גירויים ואי שקט כתוצאה מכך? קשיים בעיבוד מידע הנקלט על ידי מערכת החושים, או בוויסות תגובה כפועל יוצא של המידע, יכולים ליצור תמונה של ילד המתקשה להשתתף בפעילויות שאחרים בני גילו משתתפים בהן בקלות. חשוב לזהות את מקור הבעיה ולתת לו מענה מתאים.
אם נראה לכם שקיים קושי באחד או יותר מהתחומים, אולי כדאי לפנות לריפוי בעיסוק!
אוכל לעזור בגיבוש החלטה. אל תהססו לפנות בכל שאלה.
טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com