כמרפאה בעיסוק, אני מאוד אוהבת לעבוד עם ילדים בחוברות שעשועונים. יש המון סוגים בחנויות, ולרבים מהם יש ערך טיפולי שאפילו לא חשבנו עליו! תפזורות, למשל, משפרות סריקה חזותית והרגלי עבודה מסודרים; מבוכים משפרים קואורדינציה מוטורית, דיוק בעפרון ותכנון; בעזרת חוברות ציורי קסם אפשר לעבוד על מילוי שטח מלא יותר בצביעה עם ילדים שלא רוצים "להשקיע" כשהם צובעים, ולאתגר אותם; חוברות קו-נקודה וקו-חץ משפרות תפיסת רצף, מעקב אחר הוראות ושרטוט קווים לכל הכיוונים – שיפור שליטה גרפית בעפרון.
לכל חוברת ערך משלה, והמשותף לכולן הוא שהן מהנות, מאפשרות עבודה עצמאית כשהילד כבר מכיר את הפעילות, לא תופסות מקום רב ואפשר לקחת אותן לטיולים, כל מה שנדרש הוא חוברת, עפרון ומחק (ולעתים גם מספר צבעים). אציג כאן סקירה של כמה סוגי שעשועונים שילדים נהנים מהם וכוללים שיפור מיומנויות חשובות מאוד עבור הילדים. את החוברות ניתן להשיג במחירים נוחים מאוד בחנויות מכשירי כתיבה ובחנויות משחקים וספרים. אשמח תמיד לייעץ מה כדאי לבחור ולאיזה גיל ומטרה:
טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com
מבוכים
מבוכים תמיד מרתקים ילדים ומבוגרים, ועושים חשק לפתור אותם… יש המון סוגים, הם מתאימים מגיל 4 ועד אינסוף, של המון חברות. אלה לגיל הצעיר נקראים "המבוך הראשון שלי" והם ממש פשוטים, יש בהם מסלולים קצרים בלי הרבה בלבולים, עם שבילים די רחבים לעבור דרכם בעפרון, והם מאפשרים רכישת שליטה בעפרון ומתרגלים דיוק גרפי. לגדולים יותר יש חוברות ברמות קושי גבוהות, עם מסלולים בעובי צר ובלבולים לאורך הדרך, שדורשים יותר תכנון, דיוק ושליטה, ממש כמו לכתוב בשורות צרות של מחברת.
בחוברות מבוכים בכל דף מופיע ציור ובתוכו מסלול עם חץ כניסה וחץ יציאה, או נקודה שצריך להגיע אליה. על הילד להיכנס לתוך המסלול בעזרת עפרון, לעבור ולמצוא את השביל הנכון שיוציא אותו מהמבוך. כדאי לעבוד לאט בכלי הכתיבה ולא למהר – אני תמיד מסבירה לילדים שכדאי להיות "נהג זהיר" כשהם פותרים את המבוך, לנסוע באמצע הכביש ולא להתנגש בקירות (לא לעלות על הקוים השחורים שמסמנים את גבולות השביל…).
חשוב לתת לילד לתכנן את הדרך באצבע לפני שהוא פותר בעפרון, ואף לבקש ממנו להראות שוב את הדרך באצבע כדי לזכור אותה כשהוא מבצע את הפתרון בעזרת כלי כתיבה. בצורה כזאת נפחית התנהגות של ניסוי וטעיה, נגביר תכנון ובקרה, נמנע טעויות ונחזק גם תפקודי זכרון. כדאי לפתור בעפרון ולא בטוש או בעט, כדי לתקן בקלות אם צריך. מבוכים משפרים תכנון, קשר עין-יד, דיוק, תפקודי חשיבה כמו רצף ובקרה עצמית – ומהווים אתגר שיוצר עניין אצל הילד.
קו נקודה
שעשועונים מעולים לפיתוח חשיבה חשבונית ראשונית – הכרת רצף מספרים, זיהוי ספרות. ילדים מאוד נהנים מהם, ובצדק: בחיבור של המספרים לפי הסדר הנכון מתקבלת תמונה שאפשר לצבוע או לגזור או סתם ליהנות ממנה. החוברות האלה מגיעות ברמות קושי שונות – מחיבור מספרים מ-1-10 ועד ל-250!
חוברות קו-נקודה מתאימות בעיקר לילדים מגיל 5, שמזהים את המספרים עד 10 ולפעמים אפילו יותר, זוכרים את סדר המספרים ומסוגלים כבר לדייק בקווי העפרון כדי לחבר קווים ישרים ולגלות את התמונה החבויה. גם בחוברות האלה נדרש דיוק גרפי וקשר עין-יד והן עוזרות לבסס הרגלי עבודה – התמדה, תכנון, רצף, סדר וארגון.
בסיום הפתרון אפשר להציע לילד לצבוע את הציור שהתקבל ולתרגל צביעה. עבור ילד בגן חובה, אפשר גם לבקש ממנו לכתוב את שמו על הדף או לנסות ולהעתיק את המספרים בעצמו כדי לתרגל הכנה לכיתה א' בדרך של משחק ושעשוע.
קו חץ
חוברות חמודות של חברת "דגמי בוקי" שאפשר להתאים גם לילדים בני 4, כאלה שעדיין לא מזהים אולי מספרים ולכן לא יכולים לפתור שעשועונים של קו-נקודה. גם כאן הילד מתבקש למתוח קווים בעפרון בין נקודות תוך שמירה על כיוון החץ היוצא מכל נקודה אל הסמוכה אליה, ואם מחבר נכון בעפרון – מתקבל ציור הפתעה.
בחוברות קו חץ אמנם לא נדרשת הכרת מספרים, אבל החוברות האלה יכולות להיות גם מבלבלות! כדי לדעת לאיזו נקודה בדיוק צריך להגיע מנקודה מסוימת, אפשר תמיד להיעזר בסרגל ואז גם לתרגל שימוש במכשיר כתיבה זה, שלא תמיד מתרגלים אותו לפני בית הספר. ילדים צעירים נוטים להיות אימפולסיביים ולחבר לעתים קווים לא בהתאם לכיוון המדויק של החיצים. חשוב להיות סבלניים איתם ואם הפעילות קשה להם מדי, לנסות שוב בעוד מספר חודשים.
בחוברות האלה יש ערך של תרגול קשר עין-יד, שליטה ודיוק, רצף, ארגון, סדר, התמדה, תכנון, הבחנה בין עיקר לטפל (התעלמות מנקודות לא רלוונטיות, התמקדות רק בנקודת מטרה אחת בכל פעם) והן מגבירות מיקוד וריכוז. למרות שאפשר לתת לפתור גם לבני 4, ילדים בגיל 6 ומעלה הכי ייהנו מהן!
ציורי קסם
הכוונה לא לדפי הקסם שמגרדים בעזרת מקל, אלא לחוברות חביבות ביותר של חברת "דגמי בוקי" בהן צריך לצבוע בעפרון דף שלם כדי למצוא תמונה שמתחבאת בו. למראית עין הדף נראה לבן וריק… רק כשצובעים חושפים בהדרגה את התמונה השלמה. עדיף לצבוע בעפרון בעל צבע אחד כדי לא להקשות על זיהוי התמונה, ואי אפשר לצבוע בטושים או בעט.
החוברות האלה מתרגלות מילוי שטח בצביעה (חשוב לצבוע את כל הדף כדי למצוא מה בציור), קשר עין-יד ומוטוריקה עדינה של חיזוק שרירי כף יד ואצבעות כי הצביעה דורשת התמדה. אני הכי אוהבת את ציורי הקסם שבהם גם צריך בסוף הצביעה למצוא כמה צורות שמתחבאות בתוך הציור, כי הם מאפשרים עוד תשומת לב לצורך במילוי שטח – אם ילד לא צבע את כל הדף, כדי למצוא את הצורות החבויות יצטרך לצבוע הכל; יש בהם גם סריקה חזותית שיטתית והבחנה בפרטים.
מומלץ לנסות לצבוע בעפרון באחיזת מברשת, כמו של ילדים קטנים, כשהעפרון בין אגודל לארבע האצבעות והעפרון "שוכב" מתחת לזרת ולאגודל, גב כף יד כלפי מעלה – באופן זה אפשר לצבוע בלחץ עפרון לא חזק, למלא שטח יותר בקלות ולהקל על זיהוי התמונה המתגלה לאיטה. החוברות האלה מתאימות לבני 4 ומעלה.
פסיפס מספר וצבע
חוברות של חברת "דגמי בוקי" שמתרגלות מעקב אחר הוראות, צביעה מדויקת ומילוי שטח בצביעה וכן משפרות קשר עין-יד. בכל דף מופיעה תמונה חבויה המורכבת מצורות גיאומטריות בגודל קטן שעל הילד לצבוע על פי מפתח צבעים – על כל צורה רשום מספר, ולכל מספר צבע שיש לצבוע בו את הצורה כשהמספר כתוב עליה.
מכיוון שגודל הצורות די קטן, הצביעה דורשת דיוק רב ולכן פעילות כזו תתאים לילדים דייקנים בני 4 וחצי ומעלה, ואפילו מומלצת לרוב רק מעל גיל 5. חשוב לצבוע את כל הצורות על פי מפתח הצבעים כדי לגלות איזו תמונה התחבאה בדף. התוצר מהנה ומשמח! קשה מאוד לזהות מה ייצא בציור מבלי לצבוע ולכן לילדים מצפה הפתעה בסיום כל דף.
חשב וצייר
בחוברות אלה, של חברת "דגמי בוקי", יש חלוקה על פי טווח גילים – יש חוברות שמיועדות לכיתות ב'-ג' ויש עבור כיתות ד'-ה', בהתאם לרמת הידע החשבוני שרכשו בבית הספר. בכל דף מוצגת סדרת תרגילי חשבון לפתרון. בחוברות של כיתות ב'-ג' התרגילים הם לרוב של חיבור וחיסור, ובאלה של כיתות ד'-ה' יש גם תרגילים מורכבים יותר של כפל וחילוק.
לאחר שהילד פותר את התרגילים, הוא עובר לעבוד בחלק העליון של הדף, בו מופיעה תבנית עם נקודות. לכל נקודה יש מספר, ואם מחבר הילד בעפרון לפי סדר התרגילים את הנקודות שמציינות את התוצאות של התרגילים שפתר, מתקבלת תמונה שאפשר גם לצבוע אם רוצים.
חוברות "חשב וצייר" מהוות פעילות מורכבת, כי בנוסף לתרגול פעולות חשבוניות הילדים צריכים גם למצוא בתבנית הנקודות את מיקומה המדויק והנכון של הנקודה המסוימת שמחפשים ולהפעיל יכולות של סריקה שיטתית והתמצאות במרחב, וכן תכנון, דיוק וחישוב. אם טועים בפתרון התרגיל נטעה גם בחיבור הנכון של הנקודות ולא יתקבל הציור… החוברות האלה הן דרך מצוינת לתרגל חשבון בדרך כיפית ונעימה, של משחק. ואיזה ילד לא אוהב משחקים?
תפזורות
תפזורות הן כלי מצוין לתרגול קריאה בילדים שהם כבר תלמידי בית ספר, ועם עזרה קלה אפשר גם להתאים תפזורות פשוטות לילדי גן ולתרגל זיהוי אותיות בודדות, מיומנויות טרום-קריאה והרגלי עבודה. ילדים רבים אוהבים את השעשועונים האלה, שבהם יש למצוא מילים שמסתתרות בתוך תבנית גדולה של אותיות, לפי רשימה.
יש תפזורות בהן מחפשים כל מיני מילים ללא נושא ויש גם תפזורות של נושאים – מילים הקשורות לחורף, לכלי תחבורה, ליום הולדת וכן הלאה. הילדים מחפשים את המילים בזו אחר זו וכשמוצאים אותן בתבנית, מקיפים כל מילה שמצאו בתוך התבנית בעיגול בעפרון ומוחקים מהרשימה את המילה שמצאו, כך עד למציאת כל המילים שהתחבאו בתפזורת.
פתרון תפזורת מתרגל סריקה חזותית שיטתית ומשפר התמצאות במרחב הדף, מפחית אימפולסיביות ומגביר מיקוד חזותי במשימה. המילים מתחבאות לעתים באלכסון, מלמטה למעלה או משמאל לימין – הכיוונים השונים דורשים מהילד הפותר לגלות גמישות מחשבה ולחפש אותן בכל הכיוונים. כדי לפתור תפזורת דרושות גם יכולות התמדה והפניית קשב חזותי, בסיס להרגלי עבודה.
יש המון חוברות שעשועונים בחנויות, במגוון רב, של חברות שונות. כל שעשועון שתרכשו עבור הילד שלכם יכול לשפר אצלו מיומנויות חשובות ולהיות כלי למידה מועיל ללא ספק. כדאי תמיד לבחור סוג שהילד מתעניין בו: אפשר להראות כמה סוגים לילד ולתת לו לבחור בחנות את החוברת שנראית לו הכי מעניינת לקחת הביתה. בדפים הראשונים אפשר לעזור לו בהסבר מה יש לעשות ובהדגמה ביחד איתו, ולאחר מכן לתת לו לפתור בעצמו להנאתו כדי לחזק עצמאות וביטחון שלו ביכולותיו.
בכל זאת, אם אתם מתלבטים וזקוקים לייעוץ או הדרכה לגבי החוברות הכי מוצלחות עבור הילד הפרטי שלכם, אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.
טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com