מגיל צעיר ילדים מבצעים פעילויות ליד שולחן, החל באכילה וכלה בכתיבה, במשחק ובציור. עם זאת, לא תמיד קיימת מודעות לחשיבות הישיבה הנכונה. בילד שיושב נכון, מנח הגוף יציב, שרירי השלד תומכים בישיבה ומאפשרים לידיים לנוע בחופשיות ולבצע פעולות חשובות. כשאין לנו תנוחת ישיבה נכונה הגוף עסוק כל הזמן בייצוב ובשמירה שלא ליפול מהכסא ותפקודי הידיים עלולים להיות פחות יעילים ומוצלחים. מרפאה בעיסוק לרוב תדע להתאים לכם כיסא ושולחן שיתרמו ליציבה נכונה, בריאה וארגונומית. ישנם כמה כללים שחשוב לשמור עליהם כדי ליצור ישיבה נכונה, כדאי לוודא שכולם מתקיימים ביחד בו זמנית.
מה חשוב לזכור לגבי ישיבה ליד שולחן?
- ליצור זווית של 90 מעלות בין ירך לבין המותן, הבטן והגב.
- ליצור זווית של 90 מעלות בין הירך לבין השוק.
- חשוב שכפות הרגליים יגיעו לרצפה. אם אינן מגיעות, עזרו לילד בהנחת שרפרף, ספרים או משחקי קופסה תחת כפות הרגליים. כשהרגליים מתנדנדות, כל הגוף מתגייס לייצב את המנח הלא יציב, גם הידיים, ואז הן אינן פנויות לפעילות מוטוריקה עדינה או כתיבה.
- גב זקוף. בילדים שבאופן תכוף הגב כפוף והם נראים "נמרחים" בכסא, כדאי לברר את הסיבה – יתכן שכדאי לחזק חגורת כתפיים וכוח שריר, בחוגי ספורט מתאימים או בטיפול פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק. אבחון בריפוי בעיסוק יכול לספק מידע לגבי המענה המתאים לקושי.
- כסא לא קרוב ולא רחוק מדי מהשולחן. כשהכסא קרוב מדי, קשה לילד לנשום והוא יתחיל להרחיק אותו, מה שעלול לגרום להתנדנדות מסוכנת. בכסא רחוק מדי מהשולחן הילד לא יישב על כל מושב הכסא, וגם כאן עלול להתחיל להתנדנד בכסא וליפול כי יתקשה להגיע אל השולחן.
- כסא ניצב מול השולחן, ללא נטייה הצידה, כך שפני הילד מופנים אל השולחן בלבד והוא יכול להתרכז בנעשה.
- ישיבה על כל מושב הכסא. כדאי גם להימנע מכיפוף רגליים וקיפולן תחת הגוף, זו תנוחה שתקשה על דיוק בידיים!
- לוודא שאמות הידיים מגיעות לשולחן עם כתפיים משוחררות וללא מתח. בדקו האם השולחן בגובה מתאים לילד. בשולחן גבוה מדי הכתפיים מתאמצות, כואבות ומתעייפות, ועימן שרירי הידיים. בשולחן נמוך מדי הגב יתכופף קדימה ולא יוכל להישאר זקוף.
- הראש בהמשך לגו ולצוואר, מתבונן מטה אל השולחן בזווית כיפוף נוחה לילד. אם הילד שלכם נשען רוב הזמן עם הראש על היד – אולי כדאי לבחון אם זקוק לחיזוק בחוג שחייה, כדורסל או טניס. מרפאה בעיסוק לרוב תדע לאסוף נכון את המידע ולמצוא את הגורם להתעייפות.
זכרו: יציבה נכונה היא הבסיס לתפקודי ידיים מדויקים, עדינים ומאורגנים. הפנו את מודעות ילדיכם לצורך בישיבה נכונה בזמן אכילה, בהכנת שיעורי בית ובפעילויות ציור ועבודה בחומרים ליד שולחן.
אם אתם מתלבטים לגבי סגנון הישיבה של הילד שלכם או רוצים עזרה בארגון מנח גוף נכון, אשמח אם תיעזרו בי לאבחון או להדרכה.
טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com