טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה

בלוג

משחקי אצבעות

סדרת משחקים פשוטה ומהירה לביצוע לחיזוק כוח שרירי אצבעות לילדים

משחקי אצבעות הם דרך מצוינת להעביר כמה דקות של פעילות מאתגרת, כיפית ומועילה עם הילד שלנו. הרווח מכך כולל הנאה משותפת וערך מוסף חשוב של חיזוק שרירים פנימיים בכף היד ובאצבעות. המשחקים גם מתרגלים יצירת הפרדת תנועה, שחיונית לפיתוח אחיזת עפרון יעילה, ותרגול מיומנויות מוטוריקה עדינה שחשובות כל כך לתפקוד מוצלח של הילד בגן או בכיתה. לשני המשחקים הראשונים, דבק ועכביש, לא צריך בכלל ציוד חוץ מהיד של הילד – כך שגם אם אתם מחכים בתור לרופא אפשר לשחק בהם בלי הכנה מראש. 

אימון של פעמיים בשבוע בכל סדרת המשחקים שיוצגו כאן נמשך פחות מעשר דקות – אבל התועלת עצומה, הילדים נהנים מהמשחקים ורואים בהם אתגר, ואתם כהורים זוכים להעניק לילדים שיפור כוח, התמדה והתמודדות גם יחד. לשאר המשחקים תצטרכו חמישה מטבעות, עפרון לא קצר, דף וארבע קוביות קטנות… זה הכל! 

מוכנים? הנה המשחקים שריכזתי ופיתחתי כאן לילד/ה שלכם – תהנו! הם אמנם רשומים כאן בלשון זכר, אך מתאימים לשני המינים, ומומלץ לשחק בהם מגיל 4 ומעלה. אם תרצו לשאול שאלות נוספות, אשמח אם תפנו אלי:

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

משחק הדבק

משחק קל לביצוע. בקשו מהילד להניח כף יד על השולחן ו"להדביק" אותה – להיות "דבק חזק". אמרו לילד שתנסו להרים בכל פעם אצבע אחת שלו מהשולחן, והוא צריך לשמור על כל האצבעות דבוקות כל הזמן. כשאתם מנסים להרים אצבע, החזיקו אותה בעזרת שתי אצבעות שלכם קרוב לקצה האצבע של הילד, משני צידי האצבע שלו, וספרו בקול או בלב 5 שניות שבהן אתם מרגישים את כוח האצבע של הילד מתנגד להרמה שלכם. כעבור 5 שניות שחררו ועברו לאצבע אחרת, לא לפי הסדר, כך שבכל רגע נתון הילד יפעיל כוח בכל האצבעות.

המטרה היא כמובן לא להצליח להרים לו אצבעות, אלא להרגיש שהוא מפעיל כוח והתנגדות לתנועה שלכם! אם עברתם על כל האצבעות והרגשתם התנגדות והפעלת כוח של הילד – הכריזו עליו כעל המנצח ביד זו. עברו ליד השניה ובצעו שוב. חשוב מאוד שלא לאחוז את האצבע של הילד תוך הקפה שלה באצבעות שלכם – רק לנסות להרים אותה מהצדדים מבלי להקיף את כולה, כי אז יהיה לו קשה מאוד להחזיק מעמד והוא יאבד מוטיבציה לשחק. המשחק הזה משפר כוח שרירים מכופפים ומיישרים של האצבעות וגם מפעיל קצת את כוח השרירים מרחיקי האצבעות.

ילדים מאוד אוהבים לשחק את המשחק הזה כשהם מנסים להרים לכם את האצבעות – כשהם מצליחים הם חווים תחושת מסוגלות ("אני חזק, הצלחתי לנצח את הכוח של אמא/אבא!") – תנו להם ליהנות.

משחק העכביש

משחק דומה לקודם – הפעם הילד מדביק רק את קצות האצבעות אל השולחן, כל כף היד עצמה באוויר, נראית כמו עכביש. אתם מנסים להרים בכל פעם "רגל" אחרת של העכביש, כלומר אצבע אחרת של הילד, סופרים עד 5 בקול או בלב תוך כדי שמרגישים התנגדות של שרירי האצבעות של הילד, משחררים ועוברים לאצבע אחרת, ללא סדר. גם משחק זה טוב לחיזוק כוח שרירים מכופפים ומיישרים של האצבעות, ומעניין לשאול את הילד איזה מהם קל לו יותר, דבק או עכביש. לרוב אחד מהם יהיה קל לו יותר מהשני, ותוכלו להרגיש זאת במידת הפעלת הכוח שלו במשחקים. כדאי לשחק בכל יד בנפרד ולתרגל גם ביד החזקה וגם ביד הפחות חזקה.

גם כאן שימו לב שלא לעטוף את כל האצבע של הילד כשאתם מנסים להרים לו אותה, אלא רק לאחוז בקלילות משני צדי אותה אצבע שמנסים להרים:

עכביש הכסף

שדרוג למשחק העכביש. קצות האצבעות של הילד מונחות על השולחן, כף היד גבוה באוויר. מתחת לכל אצבע בתנוחת העכביש מניחים מטבע, רצוי גדול בשטחו כמו חצי שקל או חמישה שקלים. המטבע נמצא בין קצה האצבע לבין השולחן שתחתיה. במשחק אתם מנסים למשוך את המטבע מתחת לאצבע מסוימת והילד צריך להפעיל כוח כדי שלא תצליחו לקחת לו את המטבע. המשיכה שלכם היא בעזרת קצה האצבע שלכם, כשהאצבע שלכם על המטבע, ליד האצבע של הילד שמחזיקה את המטבע. המשחק מחזק שרירים מכופפים ומיישרים של האצבעות ומשפר הפרדת תנועה. מומלץ לשחק בשתי הידיים, בכל פעם ביד אחרת.

משחק "שלום"

בין כל שתי אצבעות של הילד מניחים קוביה קטנה, כמו אלה שמשחקים בהן במשחק "חמש אבנים". כדאי להשתמש בקוביות כאלה כי הן בדיוק בגודל נוח למיקום בין אצבעות של ילד בגיל 4 ומעלה, ויש להן משקל כי עשויות ממתכת. המשקל הזה מאפשר חיזוק נוסף של כוח לשרירים שיפעלו במשחק. את הקוביות ממקמים בבסיסי האצבעות – קרוב לחיבור בין כל שתי אצבעות. מבקשים מהילד להרים את היד עם הקוביות מוחזקות היטב בין האצבעות, ולעשות תנועה רחבה של נפנוף לשלום ביד מצד לצד, כמו מגב של מכונית, בלי שהקוביות יפלו – כשאתם סופרים עד 10. מיד לאחר מכן בקשו ממנו גם לבצע תנועה של 3 סיבובים מעל לראש שלו עם היד והקוביות. אם הצליח ולא נפלו – ניצח במשחק. אם נפלו, החזירו אותן למקום ונסו שוב. כדאי לבצע בשתי הידיים, קודם ביד הדומיננטית שבה הילד מצייר או כותב, אחרי כן ביד השניה. המשחק הזה מעולה לחיזוק שרירים מקרבים של האצבעות ומשפר הפרדת תנועה של אמה מזרוע. הפרדת תנועה חשובה לביסוס תפקודי ידיים.

גירסת המתקדמים: דומה מאוד לגירסה הקודמת, רק שהפעם הקוביות ממוקמות קרוב יותר לקצות האצבעות של הילד ודורשות גיוס כוח נוסף כדי להחזיק אותן מבלי שיפלו. שחקו בגירסה הזו רק אם הילד הצליח בצורה הקודמת של קוביות בחיבורי האצבעות. אם לא הצליח, כדאי יהיה לשחק כך רק כשיגדל ויתחזק קצת. אפשר טיפה לוותר לילד – אם האצבעות קצת התקפלו זו על זו וכבר לא ישרות, לא נורא… אחרי כמה אימונים וכמה פעמים של משחקים, כעבור תקופה תוכלו להקפיד יותר על ישור מלא של האצבעות.

נמלה ודב נמלים

קחו עפרון ארוך והדגימו לילד נמלה (האצבעות שלכם) מטפסת על עץ (העפרון). האצבעות מתחילות בקצה אחד של העפרון ועולות לאורך העפרון עד שמגיעות מקצה אחד של העפרון לקצה השני. משתמשים בשלוש אצבעות במשחק זה, אגודל, אצבע ואמה. אלה גם אצבעות אחיזת העפרון. כשהנמלה מגיעה לקצה העץ היא רואה לפתע דב נמלים – נבהלת ומנסה לברוח: האצבעות הופכות את העפרון לצדו השני ומתחילות לטפס בחזרה במהירות אל הקצה הראשון, זה שממנו התחלנו. 

חשוב מאוד לתרגל היפוך של העפרון בעזרת האצבעות של היד המטפסת בלבד, מבלי להשתמש ביד השניה או להניח עפרון על השולחן כדי להפוך אותו. בקשו מהילד להציל את הנמלה ולהגיע שוב אל הקצה ההתחלתי של העפרון בלי שהעפרון יפול מהיד. משחק זה מתרגל זריזות ידיים, הפרדת תנועה ומניפולציית אצבעות, וכדאי לתרגל אותו כך שהילד יוכל להשתמש במחק העפרון מבלי לבזבז זמן מיותר על הפיכה של העפרון בשתי הידיים בגיל בית הספר. 

אם הילד הצליח להפוך את העפרון ולטפס באצבעותיו בחזרה לצד השני מבלי שהעפרון נפל מהיד – הנמלה ניצלה. אם לא הצליח, נסו לתרגל שוב פעם אחת בלבד. אם עדיין לא הצליח, שחקו במשחק הזה כעבור חודשיים שוב – עדיף לא להתעקש או לגרום תסכול. אפשר להדגים לילד בתנועה איטית באצבעות שלכם איך מבצעים את ההיפוך של העפרון מצדו האחד לצדו השני. מומלץ לשחק רק ביד הדומיננטית (הכותבת והמציירת), אפשר לשחק גם עם ילדים צעירים בגן, בני 4 ומעלה. בתמונה הבאה ניתן לראות את קצה העפרון אליו מגיעים ב"טיפוס" של הנמלה, שם מבצעים את ההיפוך לצד השני של העפרון ואת הטיפוס של הנמלה בחזרה:

יד כותבת - יד מוחקת

משחק שמבוסס על משחק הנמלה ודב הנמלים. במשחק זה יוכל לשחק ילד שכבר יודע איך לבצע היפוך של עפרון מצד אחד לצדו השני ביד אחת בעזרת תנועת שלוש אצבעות הכתיבה בלבד. מבקשים מהילד להתכונן לציור, כשהעפרון בידו הכותבת. שימו דף מתחת ליד עם העפרון. ספרו כמה קווים הילד מצליח לצייר ולמחוק במדידת זמן של חצי דקה – הוא מצייר קו קצר מאוזן של כסנטימטר אחד, הופך את העפרון ביד אחת, אותה יד שציירה, לצד של המחק ומוחק את הקו שצייר, ואז זז קצת הצידה עם היד ומצייר קו נוסף, מוחק גם אותו וכן הלאה. רשמו על הדף כמה קווים הספיק לצייר ולמחוק, ותאריך. שמרו את הדף. בפעם הבאה שתשחקו במשחק זה, הראו לילד את התוצאה שהשיג ובקשו ממנו לנסות לשבור את השיא ולהספיק לצייר ולמחוק עוד קו אחד נוסף לפחות במשך אותו הזמן, של חצי דקה. 

אפשר גם לשחק כמשחק תחרותי בין שני ילדים בני אותו גיל – מי הצליח לצייר ולמחוק יותר קווים בזמן המדידה. חשוב לזכור שלילדים יש יכולות שונות וקצב שונה, ולא לגרום לתסכול או לתחושת נחיתות. שחקו בגירסה תחרותית רק עם ילדים שיש להם סף תסכול גבוה או שאינם מתרגשים מהפסד. מומלץ לא לשחק מול ילד גדול יותר, שיהיה קרוב לוודאי יותר זריז במשחק הזה ויגרום תסכול לילד הצעיר ממנו. משחקים רק עם היד הכותבת והמציירת של הילד – "היד החזקה" מבין השתיים. המשחק משפר הפרדת תנועה, מניפולציה עדינה של האצבעות וזריזות ידיים והוא בסיס טוב לתפקוד יעיל בכיתה עם עפרון ומחק.

אל תיקח לי

נותנים לילד להחזיק מטבע בין אצבע לאגודל, כשהיד באוויר במנח נוח לילד. כדאי להשתמש במטבע עבה וגדול יחסית, כמו חמישה או עשרה שקלים. אנחנו מנסים למשוך את המטבע מבין האצבעות של הילד ועליו להפעיל כוח כדי שלא נצליח לקחת ממנו את המטבע. סופרים כחמש שניות של התנגדות אצבעות של הילד לתנועת הלקיחה שלנו – ומשחררים. מעבירים את המטבע כך שעכשיו הילד יחזיק אותו בין אצבע לאמה (האצבע השלישית), אחרי כן בין אגודל לאצבע הרביעית, הקמיצה, ואז בין אגודל לאצבע החמישית, הזרת. נסו שלא להצליח לקחת את המטבע – הרעיון הוא רק להרגיש את האצבעות של הילד פועלות ומנסות לשמור את המטבע ביניהן. 

המשחק מתרגל הפרדת תנועה באצבעות ומחזק כוח שרירים מכופפים של האצבעות. קשה יותר לשמר כוח התנגדות באצבעות קמיצה וזרת, לעומת כוח חזק יותר באצבעות אצבע ואמה, אצבעות פעילות בזמן כתיבה. האצבעות קמיצה וזרת בעלות תפקיד חשוב של ייצוב היד הכותבת על השולחן בזמן שהאחרות כותבות, ועל כן כדאי לחזק גם אותן. אפשר לשחק בכל אחת מהידיים, זו אחר זו.

סדרת משחקי האצבעות קלה מאוד ומהירה לביצוע, ותרגול קבוע שלה, למשל פעמיים בשבוע, יעזור מאוד לכל ילד לשמור על אצבעות חזקות, עם כוח להתמיד בפעילות ציור ויצירה בגן או כתיבה בכיתה. בכל שאלה לגבי המשחקים האלה אתם מוזמנים לפנות אלי:

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן