כל הורה מכיר גני שעשועים. ילדים רבים אוהבים אותם… אבל האם אי פעם עצרתם לרגע לחשוב עד כמה הם תורמים להתפתחות הילדים שלנו?
גני שעשועים הם אפשרות נפלאה להוצאת מרץ ואנרגיה בשעות הפנאי אחרי הגן, בית הספר או סתם בסופי שבוע או בחופשות. אבל הם גם מפגש חברתי מצוין והזדמנות טובה לתרגל כישורים חברתיים – וללמד את ילדינו התנהגויות מותאמות כמו לחכות בתור, לפתור בעיות בקשרים חברתיים, להכיר ילדים אחרים וליצור חברויות חדשות, לשחק במשותף עם בני הגיל או עם גדולים או קטנים יותר ולהעלות סף תסכול. ילדים לומדים הרבה תוך חיקוי, ופעמים רבות ינסו לאתגר את עצמם בפעילות חדשה רק כי ראו ילד אחר שמבצע אותה. זה כלי אדיר לעורר בעזרתו מוטיבציה בילד שלנו להתנסות ולהשתפר, לתרגל מיומנויות ולקבל רעיונות נוספים לשימוש במתקנים שסביבנו.
מעבר למפגש החברתי, ילדים בעלי רגישויות תחושתיות (וגם ילדים בעלי קשיים בקשב וריכוז) יכולים לקבל גרייה שהם זקוקים לה: נדנוד בנדנדה קדימה ואחורה, למשל, מפעיל את המערכת הווסטיבולרית ויכול ליצור תחושת רגיעה; סיבוב בקרוסלה נותן גם הוא גירוי למערכת הווסטיבולרית ומועיל לילדים שזקוקים לגרייה כזו במיוחד. לילדים שזקוקים לחיזוק חגורת כתפיים אפשר לתת פעילות מחזקת בעזרת טיפוס בסולמות חבלים, על קירות טיפוס, בתלייה על מתח ועוד.
הגינה היא מרחב פתוח שניתן לנסוע בו בבימבה בגיל הצעיר, באופניים ובקורקינט בגיל גדול יותר – וגם לתרגל בו הליכה בשיווי משקל על גדר, קפיצות בשתי רגליים, עמידה וקפיצה על רגל אחת ועוד. כל אלה הם מיומנויות במוטוריקה גסה שחיוניות מאוד להתפתחות ילדינו.
אנסה לסקור כאן כמה מתקנים נפוצים בגני שעשועים ולעמוד על הערך הרב שהשימוש בהם יכול לתת לילדים שלנו מנקודת השקפה של מרפאה בעיסוק. אשמח גם לייעץ לגבי מתקנים שלא סקרתי כאן, אפשר למצוא אותי כך:
טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com
נדנדה
קיימות נדנדות מכמה סוגים. יש נדנדות שמיועדות לשני ילדים היושבים זה מול זה, כשאחד נמצא למעלה, השני למטה. נדנדה כזו יכולה לשפר יכולת תכנון ותזמון תנועתי (מתי אני דוחף ברגליים כדי לעלות, ומתי מרפה כשהמתנדנד מולי עולה), וקיים בה גם ממד של המתנה בתור – ילד אחד צריך לחכות ששותפו לנדנוד יירד כדי שיוכל לעלות. נדנדות מפתחות כך יכולת לדחיית סיפוקים, מהוות משחק חברתי ומעודדות קשר עין עם הזולת שמולי.
ישנן נדנדות המיועדות לשימוש עבור ילד אחד, המתנדנד לבדו או שמישהו עוזר לו בדחיפה לייצר תנופה. נדנדות כאלה יכולות לספק גרייה וסטיבולרית ליניארית (קווית, קדימה-אחורה) מרגיעה, וללמד את הילד וגם את מי שמנדנד אותו מודעות לוויסות עוצמה – נדנוד חזק מול חלש. בילד שמצליח לנדנד את עצמו לבד יש אפשרות לתרגול תכנון תנועה – איך לעצור לבד התנדנדות, איך להתיישב על הנדנדה, איפה לאחוז, איך לרדת ואיך להתנדנד ולייצר תנופה לבד בעזרת ישור של הרגליים כשהנדנדה עולה וכיפוף ברכיים כשהיא יורדת.
בנדנדות מסוג "קן לציפור" יכולים כמה ילדים להתנדנד ביחד – גם כאן יש תרגול של תקשורת חברתית, ועל משטח הנדנדה הרחב אפשר לשכב על הגב או על הבטן וליהנות מתנועה מערסלת ומרגיעה. הנדנדה הזו בעלת משטח עגול וגדול, עשוי רשת חבלים חזקה. היא מאפשרת תנועה קדימה ואחורה ולעתים גם תנועה סיבובית.
טיפוס
בגני שעשועים יש קירות טיפוס ומתקנים לטיפוס, כמו סולם חבלים או מאחזים לידיים ולרגליים לטפס עליהם כדי להגיע לגובה, למשל אל מגלשה. טיפוס דורש מהילד להפעיל קואורדינציה (תיאום) בין ידיים לרגליים, עבודה של כל ארבע הגפיים, משיכת משקל הגוף כלפי מעלה בעזרת הזרועות – ובכך חיזוק טוב לחגורת כתפיים וליכולת תכנון התנועה. גם סולם חבלים הוא מתקן טוב לשיפור קואורדינציה ולחיזוק הזרועות.
היתלות על סולם מאוזן
תלייה על מתח יכולה להיות סטטית: לעזור לילד להיתלות כשמשקל הגוף על הזרועות בלבד, לנסות לספור ולראות כמה שניות מצליחים להיתלות ובפעם הבאה שמגיעים לגינת המשחקים, לנסות לשבור את השיא בשנייה אחת נוספת; ואפשר גם להיתלות באופן דינמי, עם מעבר של הידיים משלב לשלב בסולם אופקי, מאוזן. שתי השיטות מעולות לחיזוק חגורת הכתפיים. בילד בן 4 טווח זמן טוב של היתלות הוא עד 8 שניות, ובילד בן 5 אפשר להגיע לעשר שניות ויותר.
שיווי משקל
לעתים נראה בגני שעשועים מתקנים נעים שעומדים עליהם בשיווי משקל, כמו עיגול מסתובב, מתקן סקייטבורד שזז מצד לצד ועוד. תרגול שיווי המשקל חשוב לשמירה על מנח גוף, ייצוב הגוף בזמן עמידה על משטח לא יציב, הפחתת חשש מהתנתקות מהקרקע ובסיס טוב לתפקודי מוטוריקה גסה אחרים כמו עמידה וקפיצה על רגל אחת.
אפשר לתרגל בגינה גם הליכה על בסיס צר כמו חומה כשמחזיקים לילד צעיר את היד אם המשטח גבוה. אפשר להתאמן על הליכה עקב בצד אגודל קדימה ואחורה על חומה, עקב רגל נוגע באצבעות הרגל השנייה בכל צעד, זו הליכה שדורשת גם קואורדינציה, תכנון תנועתי ודיוק. המרחב הפתוח נותן אפשרות לתרגל קפיצות קדימה ואחורה, ריצה, דילוג, עמידה על רגל אחת, קפיצות על שתי רגליים או אחת – האפשרויות אינסופיות.
מגלשה
בטיפוס אל המגלשה לרוב נרוויח תרגיל טוב לתכנון תנועה או לחיזוק שרירי גפה עליונה, לרוב נגיע אל גובה המגלשה דרך מדרגות או סולם חבלים. אפשר גם לטפס דרך המגלשה עצמה מלמטה כלפי מעלה, בכיוון ההפוך – חשוב לשים לב שלא להפריע לילדים אחרים שרוצים להתגלש. טיפוס כזה עוזר גם להפחית חשש מגובה אצל הילדים.
מגלשה היא מתקן טוב לתרגל בו צורות התגלשות שונות – עם הפנים קדימה בשכיבה על הבטן, עם הפנים למגלשה ורגליים קודם – טוב לקטנטנים שאנחנו חוששים איתם עדיין שיחליקו על הפרצוף, הראש יגיע אחרון. אפשר לתרגל משחק חברתי ברכבת של כמה ילדים המתגלשים יחד. כשמחכים בתור למגלשה יש אימון בדחיית סיפוקים ופעמים רבות נוצרים שיחות וקשרים בין ילדים בזמן הזה.
קרוסלה
הקרוסלה נותנת גרייה וסטיבולרית סיבובית. לילדים יש סבולת טובה יותר לתנועה הסיבובית מאשר למבוגרים, וישנם ילדים שממש זקוקים לתנועה הסיבובית הזו כדי להירגע. בזמן השימוש בקרוסלה יש גם משחק חברתי כי היא מתקן שכמה ילדים עולים עליו יחד בדרך כלל. אפשר לתרגל בקרוסלה למידת ויסות מהירות – סיבוב מהיר לעומת סיבוב איטי. חשוב לעלות ולרדת רק כשהמתקן לא נמצא בתנועה.
זחילה
במתקני שעשועים מסוימים נראה מנהרות שהילדים צריכים לזחול בתוכן כדי להגיע מצד אחד של המתקן לצד אחר. זחילה היא לא רק עבור תינוקות רכים – תרגול שלה טוב בכל גיל, מפני שמצריך קואורדינציה של ידיים ורגליים ומעודד נשיאת משקל על זרועות וכפות ידיים לחיזוק הגפה העליונה וחגורת הכתפיים.
גשר חבלים
על הגשר אפשר ללכת לאט ולאחוז במעקה, אפשר ללכת מהר ואפילו לרוץ. המתקן הזה מאתגר ומצוין לשמירה על שיווי משקל על משטח לא יציב הנמצא בתזוזה, להפחתת חשש מגובה, לתרגול סוגי תנועה שונים ומעברים ביניהם בריצה לעומת הליכה מהירה או איטית, והשימוש בו משפר את יכולת תכנון וויסות התנועה של הילדים.
ריצה על גליל
גליל מסתובב שצריך לטפס עליו, לעמוד תוך אחיזת בידיות ולרוץ עליו מבלי ליפול עוזר לתרגל את יכולת תכנון התנועה של הילד המשתמש בו, מאפשר לעבוד על תיאום רגליים ומחזק זרועות על ידי נשיאת משקל על כפות הידיים. תכנון התנועה כאן לא פשוט, כי הילד צריך להבין שעליו למעשה לרוץ ברגליים אחורה כדי להישאר על הגליל בלי ליפול, בניגוד לתנועת הגליל קדימה – מצב מבלבל!
נדנדת קפיץ
אחיזה בידיות של מתקן נדנדת קפיץ והתנדנדות קדימה ואחורה מפתחת את שרירי הבטן והזרועות, מאפשרת תרגול מהנה של הפחתת חשש מתנועה על מתקן לא יציב, וגם דורשת מאיתנו שמירה על שיווי משקל. ילדים מאוד אוהבים את המתקן הזה, ויש להם סיבה טובה לכך.
במרחב הגינה אפשר לתרגל משחקי כדור – מסירות זה לזה כמשחק חברתי לשיפור תכנון, קשר עין-יד, ויסות, כיוון. אפשר לשחק בהקפצות כדור כך שיפגע ברצפה ויגיע אל מי שאנחנו מוסרים לו, אפשר לשחק במעגל מסירות עם בלבולים – אני מכוון אל מישהו אחד ומסתכל עליו אבל בעצם מוסר למישהו אחר, כך שכל הזמן צריך להיות מוכנים לתפוס את הכדור. אפשר לשחק במסירות עם מניה של מספרים לתרגל זכירת רצף מספרי או זכירת סדר אותיות, כל אחד שהכדור מגיע אליו צריך לומר את האות או הספרה הבאה. אפשר לשחק בקליעות ולהתאמן במשחק בכדור בגדלים שונים, גדול וקטן. בעיטות בכדור מחזקות תכנון תנועה וכיוון למטרה, ועצירת כדור ברגל אחת מחזקת תזמון תנועה מותאם ושיווי משקל.
אשמח לעזור ולייעץ בכל שאלה!
טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com