טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה

בלוג

מתי כדאי להגיע עם ילד בית ספר לריפוי בעיסוק?

ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד על קושי בגיל בית הספר. חלקם מצביעים על קשיי התארגנות, וריפוי בעיסוק יכול בהחלט לסייע; חלקם על קשיים במוטוריקה גסה או עדינה, וגם להם הטיפול יכול להועיל. אם אתם מזהים אחד או יותר מהסימנים אצל הילד שלכם, כדאי לשקול לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק:

  • סרבול או חוסר השתתפות במשחק בחצר בהפסקה
    יתכן גם קושי להשתתף בשיעורי ספורט כמו שאר בני הכיתה. כדאי לשאול את המורה לספורט ואת המחנכ/ת כדי לאסוף מידע בנושא זה: ילדים שנמנעים מפעילויות אלה אולי מתעייפים בקלות (רמז למתח שריר נמוך או לצורך בחיזוק כוח) ואולי מתקשים בקואורדינציה או בשיווי משקל, תכנון או וויסות. מרפאה בעיסוק תדע למקד את הקושי ולהציע פתרון מתאים.

  • קשיים בהתארגנות
    ילד ששוכח ומאבד חפצים הדרושים לו ללמידה, שמחברותיו מבולגנות, שאינו זוכר להכין שיעורים ולהתכונן למבחנים או לא יודע איך, שלוקח לו הרבה זמן לבצע כל דבר, כמו התכוננות בבוקר ללכת לבית הספר. ריפוי בעיסוק מטפל בקשיי התארגנות ויכול לתמוך ברכישת הרגלי עבודה מסודרים, שיקלו על הילד בלמידה.

  • קשיי כתיבה
    קיימים סוגים רבים ולרוב המחנכ/ת תבחין בקושי כזה ותסב אליו את תשומת לב ההורים. כדאי יהיה לפנות לקבלת עזרה, דרך שעות למידה פרטניות עם המורה בכיתה או בקבוצה קטנה, ו/או בריפוי בעיסוק.
לכתוב בכיף

איזה מאפיינים בכתיבה יכולים להיות סימן לכך שקשה לילד?

    1. כתב לא קריא
      לעתים בגלל אותיות שאינן ברורות, לעתים בגלל חוסר ארגון נכון של הכתיבה בדף, לעתים בגלל חוסר במרווחים בין מילים או בין אותיות בתוך מילה.

    2. קושי במעבר מאותיות דפוס לכתב
      בין כיתה א'-ב' מתבצע המעבר לכתיבה בכתב בלבד, והילד צריך להתמודד כעת עם מערכת חדשה לגמרי של אותיות, לזכור אותן – חלקן מבלבלות ודומות מאוד בצורתן – ובדרך כלל גם להפסיק לנקד מילים. כל אלה יחד עלולים לבלבל… בעוד שממשיכים לקרוא חומר בכיתה בדפוס, הכתיבה הופכת להיות רק בכתב. זה עומס גדול של מידע בזמן קצר, ולא כל ילד מתאים עצמו למעבר הזה בקלות.

    3. עיצוב לא נכון של אותיות
      יכול להופיע עקב חוסר חשיפה לכיווניות הנכונה, כתיבת אות ללא רצף קו המאטה את קצב הכתיבה והופכת את הכתב לפחות קריא, לפעמים גם כתיבה לא מדויקת של האות ביחס לשורה – לדוגמה, ק' הנראית כמו ה' כי חסר לה קו ארוך מספיק. לגבי היפוך אותיות: כתיבה בכתב ראי נחשבת תקינה עד למחצית כיתה א', אך אם נמשכת מעבר לכך, כדאי אולי לפנות לאבחון.

    4. כיוון התחלה שגוי של אותיות ומספרים
      יכול לרמוז על מתח שריר נמוך, יותר קל להתחיל קו אנכי מלמטה עבור ילדים שמתעייפים בכתיבה. לעתים גם נובע מחוסר למידה של כיווניות נכונה. ניתן לשפר תחום זה בטיפול.

    5. כתב שהופך גדול יותר ויותר ככל שהכתיבה ממושכת
      סימן להתעייפות, ירידה באיכות הביצועים. יתכן שקיימת אחיזת עפרון לא יעילה, צורך בחיזוק כוח או קושי לדייק ולעצב את האות בגודל השורה (שליטה גרפית).

    6. לחץ חזק או חלש מדי של העפרון על הדף, או של האצבעות על העפרון
      גורם למאמץ באחיזה ולהתעייפות. שכיח מאוד כשיש לילד גמישות יתר במפרקי האצבעות. זה סימן בולט גם לקשיים בהפרדת תנועה או לחולשת שרירי האצבעות האוחזות בעפרון. טיפול בריפוי בעיסוק יכול לעזור, ולפעמים נשקול התאמת אביזרי עזר כמו אחיזון לעפרון. קיים מבחר סוגים וכדאי להתייעץ עם מרפאה בעיסוק, לבדוק ביחד עם הילד מה מתאים לו ביותר ולבחור על פי הדיווח שלו, לאחר שהתנסה בהם בעצמו.
  1. אחיזת עפרון לקויה
    לרוב מתפתחת אצל ילדים עם גמישות יתר באצבעות ובשורש כף היד, אצל בעלי טונוס שריר (מתח שריר) נמוך, ואצל ילדים ללא הפרדת תנועה מפותחת. יתכנו גורמים נוספים – חשוב למקד את הסיבה ללקות בכל ילד בנפרד.
    1. ילד שמדווח על ידיים כואבות ועל התעייפות בכתיבה
      מדד חשוב, כשכואב ביד קשה להמשיך ולכתוב. עם הזמן וללא מענה מתאים, עלולה לרדת המוטיבציה לכתוב עד להימנעות מכתיבה. כאב נובע מעייפות, מכוח חלש, מגמישות הגוררת עייפות ואחיזה לקויה… מעין מעגל סגור. מומלץ לטפל ולא לקוות שהקשיים ייעלמו. רוב הילדים ישמחו להשתתף כמו בני כיתתם בפעילויות כתיבה. אם ילדכם מראה סימני מצוקה והתנגדות – כנראה שבאמת קשה לו!

    2. ילד שלא מספיק לכתוב או להעתיק בכיתה
      חשוב קודם כל לשלול קושי בקריאה. ילד שקורא טוב, בעל הבנה תקינה וריכוז ועדיין מעתיק או כותב ספונטנית לאט, אולי כדאי להפנות לאבחון של מרפאה בעיסוק. כדאי לבדוק בנוסף שאין קשיי ראיה (מיקוד, מעקב עין וכו') או קשב וריכוז שיכולים להתערב אף הם ולהשפיע.
  1. כתיבה בשורות לא נכונות במחברות ובחוברות
    לפעמים רק מחוסר הכרה של המיקום הנכון לכתיבה, אך לפעמים גם מקושי בשליטה גרפית, יכולת לדייק בקווי העפרון, לעצב אותיות בגודל מתאים ולכתוב ישר, או מקושי על רקע ראייה. גם כאן, מרפאה בעיסוק תדע להבחין מה מקור הקושי.

  2. כתיבה איטית
    ישנם ילדים בעלי קצב עבודה איטי (קשור להתארגנות) וגם כאלה שמשקיעים מאמץ רב מדי בכתיבה על רקע גורמים שנסקרו כאן. בילדים בעלי יכולת קריאה טובה ניתן לשפר את מהירות הכתיבה אם נבסס אחיזה יעילה בכלי הכתיבה, ללא מאמץ, ואם נרכוש על ידי טיפול מתאים יכולת העתקה מהירה של מספר מילים יחד, תוך זיהוי ותיקון טעויות עצמאי בזמן העבודה כהרגל עבודה שמונע שגיאות בכתיבה.
  1.  

 

ישנם מאפיינים נוספים לקשיים בכתיבה, כמו מנח הישיבה ליד השולחן, יצוב הדף ביד שאינה כותבת, מנח הדף, הזווית בה נמצאת האמה ביחס לדף ועוד. חשוב לשלול קיום קושי במיקוד עיניים, במעקב עין ובסריקה. בדיקת ראייה פשוטה תאפשר לקבוע אם הקושי על רקע זה.

אם אתם מתלבטים, אפשר תמיד להתייעץ!
אשמח לעזור בהחלטה לגבי צורך באבחון או טיפול. פנו אלי:

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן