טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה

בלוג

שעועית

קטניות או פסטה לא מבושלת יכולות להיות כלי עבודה מצוין לחיזוק האצבעות, ואלה מוצרי מזון שזמינים בכל בית. אציג כאן כמה הצעות לפעילויות אפשר לעשות בבית עם הילדים לעידוד אחיזה נכונה ולפיתוח מוטוריקה עדינה טובה. תוכלו לראות בהמשך כמה סוגי מלקחיים ופינצטות. גם מלקחיים לא חייבים להשיג מסוגים רבים כפי שיוצגו כאן בתמונות – מספיק שיהיו בבית מלקחי מטבח רגילים ופינצטה פשוטה.

אחיזת מלקחיים מעודדת חיזוק כוח בתוך כף היד ומפתחת את קשתות כף היד, ושני אלה הם מרכיבים חשובים להשגת אחיזת כלי כתיבה יעילה ללא התעייפות. בזמן אחיזה כזו האגודל מונח מול שאר ארבע האצבעות.

מלקחי מטבח לחיזוק מוטוריקה עדינה

באחיזת חפצים בפינצטה, שהיא קטנה יותר ותורמת לאחיזה מדויקת, עלינו להפעיל כוח של שרירי האצבעות האוחזות בעפרון ומשתפרת היכולת להפרדת תנועה. כשקיימת הפרדה מפותחת של תנועות אנו עושים שימוש בשלוש אצבעות בלבד, בעוד השתיים האחרות (קמיצה וזרת) מוכנסות לתוך כף היד – ממש כמו בזמן כתיבה. לכן פעילות כזו מעודדת את הילדים לאחיזה נכונה, בנוסף לחיזוק כוח.

פינצטה למוטוריקה עדינה

בפעילויות פשוטות ומהנות במלקחיים ובפינצטה אנחנו מעודדים את הילדים לאחוז נכון, וגם מחזקים את האצבעות ליצירת בסיס טוב לכתיבה – אפילו עבור ילדים שעדיין לא התחילו לכתוב. הרעיונות שיוצעו כאן מתאימים עבור ילדים מגיל 3 עד 9, ואתם מוזמנים כמובן גם לאלתר ולהמציא רעיונות נוספים ביחד עם הילדים.

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

רעשן שעועית

הכנת רעשן בפינצטה

ניתן לילדים בקבוקון או צנצנת קטנה, רצוי מחומר לא שביר כמו פלסטיק. בצלחת שטוחה נניח שעועית לבנה או אדומה לא מבושלת שיהיה קל להרים בפינצטה, וניתן לילדים למלא את הבקבוקון בשעועית בעזרת מלקחיים או פינצטה בלבד, לא בידיים!

בקבוקי אקטימל יכולים להתאים מצוין לפעילות כזו. כדי שלא ישתעממו אפשר לבקש שימלאו 30 שעועיות לבנות, ואז 30 אדומות לסירוגין. אם הם גדולים בגיל ובעלי מוטיבציה, הם ימלאו כמות של 120 שעועיות במספר דקות ספורות; עבור צעירים נפחית את הכמות ונמלא מקסימום 60…

בסיום המילוי נסגור את פתח הבקבוקון בפיסת ניילון עבה בעזרת גומיה, והנה יצרנו רעשן נחמד לפורים או סתם להרעיש בו בבית "להנאת" ההורים. אפשר לקשט את הבקבוקון בציורים ובמדבקות.

יצירה במוטוריקה עדינה

מיון שעועית

בימים עברו היינו יושבים וממיינים אורז ומנפים ובוררים קמח… כיום כבר אין בכך צורך, אבל תמיד אפשר לגייס את ילדינו לפעילות של עזרה בבית או סתם למשימה מובנית: נשים בצלחת תערובת של חומוס יבש, שעועית לבנה ושעועית אדומה לא מבושלות. נבקש מהילדים להעביר בפינצטה 20-30 שעועיות מכל צבע וכמות זהה של חומוס, כל סוג לצלוחית אחרת.

מה אפשר לעשות עם כל הקטניות האלה? כמה דברים:

  1. אפשר להכין שלט עם שמו של הילד על בריסטול, למרוח על האותיות כמות יפה של דבק פלסטי ולהדביק את הקטניות על אותיות שמו, ליצירת שלט לחדר;
  2. אפשר ליצור מנדלה מקטניות;
  3. אפשר ליצור מספרים ואותיות מהקטניות על השולחן, לכתוב מילים שלמות, ליצור ציור, להכין צורות וכל דבר אחר.

אם מרחנו דבק והדבקנו את השעועית והחומוס, כשהדבק מתייבש כדאי למרוח עוד שכבה עבה מעל, כדי למנוע נהירת חרקים אל הקטניות.

מנדלה יצירה מקטניות

משחק בקוביות ושעועית

ניקח לורדים בלתי מחיקים או טושים בשישה צבעים. נסמן 10-15 שעועיות לבנות לא מבושלות בפס טוש סביב כל שעועית בצבע אחד. נחזור על הפעולה ונסמן כך בכל צבע 10-15 שעועיות. נערבב את המסומנות עם כמות גדולה של שעועית לבנה לא מבושלת בתוך צלחת גדולה. נכין קוביה שעל כל אחת מפאותיה מודבקת מדבקה בצבע אחר, מהצבעים בהם השתמשנו לסמן שעועיות. אפשר להשתמש בקוביה נוספת, רגילה, עם מספרים מ-1-6.

מהלך המשחק: כל משתתף בתורו מטיל את שתי הקוביות וצריך לאסוף אליו בעזרת פינצטה או מלקחיים שעועית שסומנה בצבע שעלה בקוביה, במספר שעלה בקוביה. מכיוון שזהו משחק מבוסס מזל, המנצח הוא זה שיתמזל מזלו לאסוף אליו הכי הרבה שעועיות, או זה שהצליח ראשון לאסוף 25-30 שעועיות בסך הכל. המשחק משפר גם מרכיבי תפיסה חזותית כמו הבחנה בין דמות לרקע ובין עיקר לטפל, מפני שעל הילדים למצוא את הצבע המסוים בתוך צלחת שעועית שבה גם שעועיות לא צבועות או כאלה שצבועות בצבע אחר מזה שמחפשים.

מוטוריקה עדינה ופינצטה

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן