בלוג

מה צריך כדי לעלות לכיתה א'?

ההחלטה על העלאת ילד לכיתה א' לעתים מלווה בהתלבטויות. כל כך הרבה דברים צריך לדעת, הרבה גורמים שצריך לקחת בחשבון. איך נדע אם הילד שלנו בשל למעבר הגדול הזה ממסגרת מכילה, תומכת ומלאה משחקים, לישיבה במשך יום לימודים שלם ליד שולחן עם מעט הפסקות להתרעננות ומנוחה? הרי אם נעלה אותו מוקדם מדי לבית הספר הוא עלול לצבור פערים ביחס לבני גילו, ולא נוכל כבר לחזור אחורה שוב לגן…

את ההחלטה לגבי העלייה לכיתה א' אפשר לעשות גם באמצע שנת הלימודים בגן חובה, ולפעמים אפילו לקראת סוף השנה – לא מוכרחים למהר. כדאי לשקול ולשקלל את המאפיינים הבאים, וכן להתייעץ עם הגננת הקבועה של ילדנו בגן. אם עדיין יש התלבטות אפשר לבקש פגישה עם פסיכולוג/ית הגן להערכה של הגורמים הרגשיים המשפיעים על תפקודו של הילד.

הצעה נוספת היא השתתפות בקבוצת הכנה לכיתה א' – כדאי מאוד לפנות לקבוצה שמועברת על ידי מרפאה בעיסוק, לבד או ביחד עם גורמים טיפוליים או חינוכיים אחרים (גננת שילוב, מטפלת רגשית, קלינאית תקשורת וכו'). מרפאות בעיסוק הן בעלות הכשרה וידע מתאימים להתייחסות למרכיבי התפקוד של הילד. לכן הן יוכלו לזהות קשיים אפשריים שעלולים לפגום בהשתלבות טובה בבית הספר, וגם לזהות נקודות עוצמה וחוזק בילד שיכולות לסייע לו לעבור את שנות בית הספר בחוויה של הצלחה ושביעות רצון.

במרכז שקד מועברות קבוצות הכנה לכיתה א' בנות מספר משתתפים קטן – מקסימום ארבעה ילדים. בקבוצה עם מעט משתתפים אפשר להעניק יחס אישי לכל ילד בנפרד, קיימת היכרות טובה יותר עם הילד וחוויה עוטפת וחמה עבורו, עם דגש על שיתוף פעולה כקבוצה, כישורים חברתיים והתנהגות חברתית. אין צורך בטיפול או באבחון קודם כדי להשתתף.

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

אז מה בעצם צריך לדעת כדי לעלות לכיתה א' בהצלחה?

בשלות רגשית

גורם זה חשוב מאוד. ילד המגיע לבית הספר בשל לכך רגשית יחווה סיפוק והצלחות מרובות, ייהנה מהלמידה ויוכל לרכוש בקלות חברים בכיתה. אם נשבץ בתוך כיתה ילד שאינו בשל לכך רגשית, יתכן שייפגע הביטחון העצמי שלו, הוא עלול לחוות תחושה של חוסר הצלחה ואפילו לגרור אותה לאורך שנים. כשקיים ספק לגבי מוכנות הילד לבית הספר בתחום זה, כדאי יהיה להתייעץ הן עם הגננת והן לעבור הערכה אצל פסיכולוג/ית הגן. אם כל הגורמים נמצאים בהתלבטות, אולי עדיף להשאיר את הילד שנה נוספת בגן ולתת לו כלים להתמודדות טובה יותר עם קשיים על ידי העצמה שלנו, ההורים, את הילד או דרך טיפול רגשי כלשהו – מתוך המגוון הרב המוצע כיום. יש לבחון את מידת המוכנות של הילד בהתייחסות לסעיפים הבאים:

  • סף תסכול והתמודדות עם כישלון – איך הוא מגיב בזמן הפסד, למשל? האם מתרגז בקלות כשרואה שלא יצליח במשהו, או ממשיך ומתמודד עם הבעיה באופן עצמאי? אם כועס או מתוסכל – האם מצליח להירגע יחסית מהר או סוחב את התחושה הקשה לאורך זמן? האם פונה לעזרה או יכול לפתור בעיות בעצמו?
  • ביטחון עצמי והכרת היכולות האישיות.
  • יכולת לפעול על פי חוקים וכללים, קבלת גבולות – בבית הספר עליו להישמע להוראות המורים והצוות, להכיר כללי התנהגות מקובלים ולא לעבור עליהם כדי לא להיענש…
  • יכולת לפנות לבקש עזרה – קשורה לבגרות נפשית וגם להכרה של היכולות האישיות, חשובה מכיוון שבתוך כיתה עם כמה עשרות ילדים, לא תמיד יהיה מי שיזהה שקשה לילד שלנו ויוכל לעזור לו מיידית.
  • דחיית סיפוקים – לענות רק כשמקבלים אישור, לא לקום מהכסא בלי רשות, לצאת מהכיתה רק בהפסקה, לעכב תגובה ולא לפעול באימפולסיביות. בישיבה בכיתה המאפיינים האלה בעלי משמעות רבה, ומי שמתקשה לעמוד בהם לעתים נתפס כתלמיד מפריע, שעובר על הכללים.
  • יכולת להיפרד מההורים בבית הספר בתחילת יום לימודים.
  • גמישות לשינויים ומעברים – במהלך יום לימודים הילדים מתבקשים לפעמים לעבור בין כיתות, מחדר לחדר, לצאת משיעור שבו מתרכזים – להפסקה של פעילות חופשית על פי בחירה בחצר. רצוי להיות גמיש גם לשינויים אפשריים כמו מורה מחליף, שיעור שהתבטל, טיול במקום יום לימודים וכו'. ילד שקשה לו עם שינויים כאלה יזדקק להכנה מראש כדי לעבור אותם בהצלחה.

התנהגות ומרכיבי חשיבה

  1. קיימים גורמים רבים הקשורים ליכולת למידה טובה בבית הספר. חלקם משתייכים לתחום ההתנהגות וחלקם למאפייני חשיבה. בחלק זה קיבצתי את החיוניים ביותר להצלחה כתלמיד בכיתה. אתם, ההורים, מכירים את הילד הכי טוב ותדעו אם המרכיבים האלה קיימים אצלו ובאיזו מידה; גם הגננת תוכל לעזור לבדוק מה מידת המוכנות של הילד בפן ההתנהגותי והחשיבתי, ואם עדיין יש ספקות, אפשר לפנות לאבחון בריפוי בעיסוק כדי לקבל תמונה ברורה יותר של מצב הילד בתחומים אלה. לגבי התחום השפתי – קלינאי תקשורת יוכלו לאבחן אם קיים קושי. הנה כמה מאפיינים חיוניים:

  • להיות מסוגל לשבת 45 דקות ליד שולחן וללמוד – התמדה: זהו משך שיעור ממוצע בבית הספר. במרבית בתי הספר הילדים נדרשים לשבת זמן כפול מזה – 90 דקות – עד להפסקה הבאה. אם הילד שלנו מסוגל לשבת רק למשך 20 דקות ברצף, רצוי לשפר טווחי התמדה בתרגול בבית, בגן או בטיפול בריפוי בעיסוק.
  • כישורים חברתיים – יכולת ליצור קשרים, לפתור בעיות בזמן ריב ללא אלימות, לחלוק, לוותר, לחכות בתור, לשחק עם אחרים, לפעול כקבוצה, לשתף פעולה עם ילדים וליהנות ביחד מקשר חברתי. בכיתה א' הישיבה היא לרוב בקבוצות בנות כשישה ילדים. בתוך הקבוצה נוצרים קשרים בין הילדים וחברויות, תמיכה ועזרה זה לזה. לעתים העבודה בכיתה היא קבוצתית, ובוודאי שקשרים חברתיים כאלה מלווים את הילד גם בשעות ההפסקה בין השיעורים, לכן חשוב להגיע מוכן בתחום זה.
  • פתרון בעיות – לזהות בעיה ולמצוא כמה דרכים לפתרון, לזהות טעות ולדעת לתקן.
  • הרגלי עבודה של תכנון ובקרה עצמית – דוגמה לחשיבות היכולת לבקרה עצמית היא ילד הבודק את תשובותיו במבחן לפני שמגיש אותו למורה. תכנון חשוב כדי לצפות מראש תוצאות ולהתכונן עם תוכנית פעולה חלופית במידה שזו שהתחיל בה לא עובדת.
  • זכרון לטווח קצר (למשל, של הוראות המורה שעלינו לבצע מיידית בשיעור) וארוך (למשל, זכירה של חומר נלמד לאורך זמן).
  • יכולת להתבטא מילולית – כדי לענות על שאלות בעל פה ובכתב.
  • אוצר מילים – חיוני להבנת חומר נלמד בכיתה ולהשתתפות בשיעור.
  • קשב וריכוז – תומכים ביכולת למידה מפני שמסייעים להפנמה של מידע ותכנים ולהעברה שלהם מהזכרון לטווח קצר לזכרון לטווח ארוך.
  • תפיסה חזותית ומרחבית – נחוצה לפעולות כמו העתקה מהלוח, להתמצאות במרחב הכיתה ובית הספר, להתמצאות בתוך שטח המחברת ולכתיבה מאורגנת. תפיסת כיוונים, למשל, חשובה כדי לכתוב בצד הנכון של המחברת ולעצב אותיות ומספרים בכיוון המתאים, לכתוב תרגילי חשבון בסדר הנכון ועוד.

מוטוריקה

    1. תחום שמחולק לשני חלקים עיקריים: המוטוריקה הגסה, הקשורה לתפקוד ספורטיבי וחשובה עבור הילד שלנו כדי לתפקד טוב בשיעורי ספורט וליהנות ממשחק חברתי עם בני גילו בהפסקות בין השיעורים; ומוטוריקה עדינה, הקשורה יותר ליכולת לפעול בזמן השיעור, בתוך הכיתה – תפקודי ידיים המאפשרים אחיזת עפרון, כתיבה, שימוש במכשירי כתיבה ובציוד. שני החלקים נחוצים על מנת להשתלב בקלות ובהנאה בבית הספר. הנה כמה מיומנויות בכל אחד מהתחומים שכדאי להגיע מוכן בהן…

    2. מוטוריקה גסה

      • חגורת כתפיים חזקה – כדי לשבת בישיבה זקופה בשיעור, מבלי להתעייף ולהישמט. יציבה שמוטה תשפיע גם על הכתיבה ותפגע באיכות שלה. לחיזוק אפשר להשתתף בחוגים כמו שחייה, כדורסל וטניס.
      • לדלג
      • לרוץ
      • ללכת קדימה ואחורה בשיווי משקל
      • לקפוץ בשתי רגליים 10 קפיצות קדימה
      • לעמוד על רגל אחת 10 שניות
      • לקפוץ על כל רגל במקום וקדימה 10 קפיצות
      • למסור ולתפוס כדור, לבעוט בכדור.


      מוטוריקה עדינה והתארגנות עם חפצים וציוד

      • לכתוב בגודל תואם לשורת מחברת
      • להעתיק אותיות ומספרים, לא חובה לזכור איך כותבים את כל האותיות
      • לאחוז עפרון בצורה יעילה, רצוי בשלוש אצבעות
      • לצבוע תוך מילוי שטח ודיוק
      • לגזור תמונות מתוך דף
      • למחוק במחק
      • לחדד עפרון
      • להשתמש בדבק
      • להכניס דפים לקלסר או ניילונית
      • לקפל דף לארבעה חלקים
      • לבצע פעולות הכוללות תיאום בין שתי הידיים, כמו יצוב הדף בזמן שהיד השניה כותבת
      • לצייר אנשים וכמה ציורים בסיסיים נוספים, כמו בית, סירה, חיה, פרח…

ידע טרום לימודי

לילד שעומד לעלות לכיתה א' כדאי שיהיה ידע מקדים שהוא בסיס להקניית קריאה, כתיבה וחשבון. חלק מהנושאים ברשימה הבאה נלמדים בגן חובה כחלק מתוכנית הלימודים, וחלק אפשר גם ללמד בהדרגה בבית לאורך השנה לפני העלייה לבית הספר, תוך משחק ופעילות עם ההורים או האחים. לא מוכרחים לדעת הכל! מוכנות טובה יותר תקל על הילד בלמידת המקצועות העיקריים בכיתה א', אבל אפשר גם להגיע מוכן חלקית ולצמצם פערים תוך כדי הלמידה עצמה. הנה מספר תחומים שמומלץ להיות בקיא בהם כדי ללמוד בכיתה –

  • לזהות ולכתוב את כל המספרים מ-1-10
  • לדעת לכתוב את השם הפרטי לבד
  • להעתיק מילים פשוטות
  • לזהות כמחצית עד שני שליש מהאותיות
  • לזהות צליל פותח וסוגר במילה
  • להיות מסוגל לזהות חריזה ולמצוא חרוז למילה
  • לחשב חישובים פשוטים עד 10 – באצבעות או בעל פה
  • לדעת לספור בקול מאחת עד עשרים, ולספור מעשר אחורה עד אחת
  • למנות חפצים עד 15 באצבע
  • להגות נכון את כל הצלילים של האותיות.

בנוסף לכל התחומים שנזכרו, חשובה בשלות של מערכת החושים – ראיה ושמיעה תקינות דרושות לילד כדי ללמוד באופן הטוב ביותר בכיתה. מומלץ לערוך בדיקת ראייה ובדיקת שמיעה לפני המעבר לכיתה א'.

לא מוכרחים שיהיו לילד כל המרכיבים כדי לעלות לבית הספר. לעתים יהיו רק חלק מהם והוא עדיין יהיה תלמיד מצוין, שנהנה ללמוד וחווה הצלחות. כדאי בכל זאת לשים לב אם אחד התחומים העיקריים אינו די בשל במספר סעיפים שלו – זהו קריטריון להתלבטות לגבי עלייה לכיתה א', ואולי כדאי יהיה לשקול הישארות שנה נוספת בגן. כדאי להחליט ביחד בישיבה משותפת של ההורים עם הגננת, עם פסיכולוג/ית הגן ועם כל גורם מטפל או איש צוות שמכיר את הילד למשך תקופה.
אם אתם נמצאים בשלב של התלבטות ומעוניינים בהדרכה, בייעוץ או בהמלצות איך לחזק את הילד ולהכינו טוב יותר למעבר למסגרת הבית ספרית – אפשר להיעזר בריפוי בעיסוק, בטיפול פרטני או בקבוצה. אשמח לעזור!

טלי אלדר, מרפאה בעיסוק לילדים, בנימינה
טלפון: 052-2605158
מייל: talieldar2@gmail.com

עוד דברים שיכולים לעניין אותך

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *